TIPS voor (crisis)communicatie

Martin
Martin

 

1. Neem zelf initiatief, wees pro-actief en communiceer zelf

 

2. Weet wat je gaat zeggen, maak een eigen communicatieplan (wie, wat, wanneer, hoe)

       stem je informatie af op de ontvangers en vergeet hierbij geen collega’s (zorg er voor dat de informatie permanent beschikbaar is)

       doe dit goed voorbereid én gestructureerd (bv elke dag op zelfde tijdstip; adhv sjablonen, vaste items, tabellen,….)

       leg het eenvoudig uit

       selecteer, niet alle informatie is even relevant

 

3. Wees open en eerlijk en beperk je tot feiten. Vertel wat je weet en speculeer vooral niet

 

4. Hou het algemeen belang voor ogen en stel veiligheid voorop

 

5. Blijf zo dicht mogelijk bij de dagelijkse realiteit en gewoontes

 

6. Toon empathie en begrip, blijf rustig, kijk vooruit en geef raad

 

7. Maak een duidelijk onderscheid tussen regels, aanbevelingen of richtlijnen en afspraken