Omgaan met fysieke en verbale agressie

Agressief gedrag op de werkvloer valt jammer genoeg niet steeds te vermijden. Hierop een correcte manier mee omgaan, is echter niet van zelfsprekend. Wanneer je agressief gedrag op een zelfverzekerde wijze aanpakt, zal een situatie minder snel escaleren waardoor je niet enkel jezelf maar ook de bewoner kan beschermen. Niet enkel een ‘goede’ reactie is belangrijk maar evenzeer een proactieve houding om agressief gedrag te voorkomen.

Na een incident mag nazorg niet vergeten worden. Hoe je iets verwerkt, zal invloed hebben op je gedrag en denken in de toekomst.

 

Doel

“De zorg is niet meer wat het is geweest”, is een uitspraak die regelmatig valt. Een aantal veranderingen hebben tot gevolg dat medewerkers meer en meer te maken krijgen met moeilijk hantbeerbaar en zelfs agressief gedrag. Dit blijft vaak onbesproken of, sterker nog, afgedaan als “eigen aan de job”.

Hoe je op een correcte manier (leert) omgaan met agressief gedrag, is dan ook een terechte vraag.

  • Herkennen van mogelijke signalen die aanleiding kunnen geven tot agressief gedrag
  • Beter zicht krijgen op de verschillende vormen van agressie
  • Reflecteren over de impact van agressief gedrag op jezelf
  • Adequaat leren reageren op agressie-incidenten

 

Programma

  • Wat is agressie?
  • Uitlokkende factoren voor agressief gedrag
  • Verschillende vormen van agressief gedrag
    • Fysieke agressie
    • Verbale agressie
    • ….
  • Hulpmiddelen om agressie te voorkomen
  • De impact van agressief gedrag
  • Hoe ga je om met met agressief gedrag?
    • Inschatten van de situatie
    • Grenzen aangeven
    • Zorgen voor veiligheid
    • Beheersen van emoties
    • Gesprekstechnieken
  • Nazorg
    • Hoe verwerken?

 

Doelgroep

Medewerkers van woonzorgcentra

 

Praktisch

Syllabus, vormingsattest, lunch, koffie en dranken inbegrepen.

Ontvangst vanaf 09:15u.

 

Omgaan met fysieke en verbale agressie

09:30 - 16:00
08
sep

Muizendries35, 9070 Heusden

185 ex. BTW
VOLZET