Intervisie

Wat is intervisie

Intervisie is een professionele uitwisseling van ervaring tussen mensen die met een soortgelijke uitdaging te maken hebben. Het doel is expertise te bevorderen en de kwaliteit van aanpak te verbeteren. 

Werkzorgen bespreken met behulp van intervisie én in een veilige omgeving zorgt ervoor dat je beter en sneller kan handelen in toekomstige situaties.

Intervisie is een krachtige methode om inzicht te krijgen in het eigen denken en handelen met betrekking tot problemen die zich op de werkvloer voordoen.

Tijdens de bijeenkomsten brengen deelnemers vraagstukken is en worden problemen die zich op de werkvloer voordoen besproken.

 

Je komt tot oplossingen die je zelf nog niet had bedacht.

intervisie

Waarom deelnemen aan een intervisie

 

Wanneer is deelname aan een intervisiegroep iets voor jou?

  • Als je graag meer wilt leren over je vak en de manier waarop je dit uitvoert. 
  • Als je graag iets bijdraagt aan de ontwikkeling van collega's
  • Als je graag wil anticiperen op komende situaties
  • Als je reflectie ziet als een meerwaarde

Wanneer kun je het gebruiken?

  • Het samenwerken aan vraagstukken uit de dagelijkse praktijk
  • Het werken aan problemen die deelnemers persoonlijk aangaan
  • Het aftoetsen van individuele percepties van een situatie om van daaruit deze te verhelderen, hanteerbaar te maken en de mogelijke acties te onderzoeken
  • Het oplossen van een probleem dat je ervaart met behulp van verschillende deskundigheden en ervaringen
  • Het verwerven van inzicht in het eigen handelen en het ontdekken van alternatieven

Hoe werkt het?

  • De deelnemers komen op regelmatige basis op vooraf afgesproken data samen. Een deelnemer brengt een situatie (ervaring, gebeurtenis, probleem) mee uit de werkpraktijk.
  • Een vaste groep 
  • Minimum 6, maximum 10

Wat levert het op?

Intervisie maakt het vermogen tot zelfontwikkeling wakker en streeft ernaar het beste uit elkaar naar voren te laten komen. 

Onderwerp-inhoud

Algemeen

  • Het persoonlijk invullen van de taak en het realiseren van de vooropgezette doelstellingen
  • De eigen positie in de organisatie, de onderlinge samenwerking en communicatie
  • Het persoonlijk functioneren

Specifiek

  • Hoe omgaan met bepaalde situaties
  • Samenwerken met collega's en directie
  • Werking van de eigen dienst, het eigen team
  • Aanpak van medewerkers i.v.m. hun gedrag, houding, ...

Praktisch

  • organisatie
  • opmaak uurroosters
  • gebruik van documenten
  • methodieken

 

 

Ontdek ons aanbod

 

De kracht van intervisie, een overzicht van ons aanbod 2022