De kracht van inhouse intervisie

Doel

Door kennisuitwisseling beter kunnen handelen in toekomstige situaties.

 

Inhoud

Intervisie is een krachtige methode om inzicht te krijgen in het eigen denken en handelen met betrekking tot problemen die zich op de werkvloer voordoen. Het doel van intervisie is, om door zelfreflectie, te komen tot een aantal gedragsalternatieven zodat je beter kan handelen in toekomstige situaties. 

 

Wat levert intervisie op voor de organisatie en de deelnemers?

Een sterker team

Omdat intervisie een teamactiviteit is, leert het team om feedback te geven op elkaars handelen, oplossingsgericht te werken en gebruik te maken van de expertise die de teamleden bezitten. Dit resulteert in meer cohesie en onderling vertrouwen binnen het team.

Meer zelfstandigheid

De intervisietraining is erop gericht dat het team (of de intervisiegroep) zo zelfstandig mogelijk vormgeeft aan de intervisiebijeenkomsten, zodat de intervisor eigenlijk niet meer nodig zou zijn. Veel hulpverleners kennen intervisie nog vanuit hun opleiding en ervaring leert dat hulpverleners na de training goed in staat zijn om zelfstandig inhoud te geven aan de intervisiebijeenkomsten.

Minder ziekteverzuim

Doordat medewerker binnen intervisie werkproblemen leren bespreken, worden deze vaak in een vroeg(er) stadium opgelost. Zo voorkom je dat medewerkers vastlopen, met mogelijk ziekteverzuim tot gevolg.

Professioneler werken

Door intervisie blijft de professional op zichzelf reflecteren waardoor je meer (over)zicht krijgt op het eigen handelen. Een gevolg hiervan is dat de zorg en begeleiding voor de bewoner, patiënt of cliënt professioneler wordt.

Deze inhouse intervisie kan ook in aanmerking komen voor het functiecomplement.