Gastvrije zorg

Gastvrije zorg

Door bewust en permanent in te zetten op gastvrijheid, kun je je als organisatie onderscheiden én de beleving van de bewoners en familie naar een hoger niveau tillen.

Gastvrijheid is

  • mensen het gevoel geven dat ze te gast zijn
  • respect tonen voor de eigenheid van de bewoner en zijn netwerk
  • écht contact maken
  • flexibel inspelen op behoeften, wensen en vragen
  • de bewoners/patiënten verrassen door hun verwachtingen te overtreffen
  • een warme hartelijke sfeer creëren
  • een gedeelde verantwoordelijkheid
  • wederkerig

Doel

Het ‘virus’ van gastvrijheid herontdekken, verder ontwikkelen en (opnieuw) verankeren in de organisatie.

 

Programma

  • Gastvrije zorg :
    • Wat? Gastvrijheid, gastheerschap, gastgerichtheid
    • Basisvoorwaarden?
      • Op organisatieniveau
      • Bij de medewerkers
      • Bij de gasten
    • Kansen : win/win voor alle betrokkenen
  • Valkuilen, spanningen in een gastvrije benadering :
    • Gastvrijheid impliceert wederkerigheid : wie is bij wie te gast?
    • Te gast zijn in vrijheid?
    • ….
  • Gastvrije zorg in de praktijk:
    • 4 P-model
    • 6 sleutels
    • Aandacht voor het levensverhaal
    • Verbindende communicatie
    • Respect, richting en ruimte

Je wil er echt mee aan de slag? Ontdek alle tools in de vervolgsessie 'train de trainer, gastvrije zorg implementeren en borgen'

Doelgroep

Alle medewerkers

 

Werkvormen

Kritisch en interactief reflecteren over het begrip ‘gastvrijheid’ en de betekenis hiervan binnen de eigen organisatie, dit aan de hand van een aantal 'uitdagende stellingen' en een brainstorm.

Aanbieden van achtergrond en omkadering om concreet mee aan de slag te gaan.

We eindigen de vorming met het opmaken en bespreken van een actieplan.

We voorzien uiteraard ook de mogelijkheid tot inbreng van eigen ervaringen, good-practices,…

 

Hier lees je meer over gastvrije zorg