Omgaan met conflicten

Meningsverschillen, roddels, onbegrip, niet nakomen van afspraken, doorschuiven van verantwoordelijkheden… al deze elementen kunnen aanleiding zijn tot conflicten op de werkvloer. Pak je conflicten correct aan, dan kunnen ze een verrijking zijn voor het team. Vanuit het inzicht en het besef dat een team is samengesteld uit collega’s die elk een eigen visie hebben en werken vanuit hun eigen achtergrond en waardenkader, gaan we samen (pro)actief op zoek naar de kansen die dit biedt.

M.a.w. hoe kunnen we (dreigende) conflicten hanteren en erop anticiperen in functie van een optimale samenwerking ?

Dag 1 ligt de nadruk op het samenwerken in teamverband en daarin omgaan met verschillen. Volgende elementen komen aan bod

  • De kunst van het samenwerken, wat maakt een team een team?
  • Assertiviteit als vaardigheid
  • Geven en ontvangen van feedback
  • Verbindende communicatie
  • Diversiteit zorgt voor kracht

Dag 2 zoomt in op het hanteren van conflicten

  • Welke soorten, fasen, rollen… onderscheiden we
  • Krijg inzicht in je eigen conflictstijl
  • Een conflict: van een bedreiging naar een kans!
  • To do’s en not to do’s

     

Doelstelling

Met deze inhouse vorming ontdek je hoe je mogelijke conflicten binnen je team kan aangrijpen om de krachten binnen je team boven te krijgen en zo goed samen te werken.

Doelgroep

Leidinggevenden

 

Indien je voldoet aan de voorwaarden kan deze vorming ook met financiële tussenkomst van ICOBA georganiseerd worden.