Ziekteverzuim efficiënt aanpakken op de werkvloer

Ziekte kan iedereen treffen, we hopen er allemaal zoveel mogelijk van gespaard te blijven. Ziek is ziek is te kort door de bocht. Praktijk leert dat organisaties af te rekenen krijgen met verschillende vormen van verzuim.

De motivatie, de organisatiecontext, de werkrelatie en de werkbaarheid van het werk zijn mee bepalend in de beslissing om wel of niet thuis te blijven.

Pak verzuim positief aan.

Een positieve verzuimaanpak, op maat van uw organisatie, levert positieve en meetbare resultaten op. Anker kan u daarbij helpen. Samen met u tekenen we de nodige stappen uit.

 

Een traject kan bestaan uit verschillende fases. Zie hieronder een voorbeeld

 

Fase 1: huidige situatie in kaart brengen

In kaart brengen van de werkelijke beleving en werking van de huidige ‘aanwezigheidsprocedure’ op basis van input via interviews. Wat werkt goed, wat minder goed en waar kan/moet de procedure aangepast worden?

 

Fase 2 : opstart van een focusgroep

Een focusgroep brengt de huidige situatie in kaart op basis van de verzamelde info in fase 1.  Na een eerste bijeenkomst zal duidelijk worden waar de focus van het traject op moet liggen:

  • visie verduidelijken nl. verzuim kost niet alleen geld, het heeft ook een weerslag op de kwaliteit van zorg en dienstverlening, zorgt voor werkdruk, negatieve sfeer ed.
  • bijsturen en verfijnen van de huidige aanwezigheidsprocedure bv. soorten verzuimgesprekken verduidelijken voor de leidinggevenden (wat wordt er concreet van hen verwacht, nota nemen van de gesprekken, aanwezigheid derde persoon, sancties, ….) vormingen voor leidinggevenden over bvb. gesprekstechnieken, verzuimgesprekken, intervisie, workshops, ...

Te verwachten resultaat:

Na één of meerdere bijeenkomsten (volgens noodzaak) is er duidelijkheid over start traject, visie, actieplan, uitvoering, communicatie, opvolging enz.

 

Fase 3 : Training en workshop

Om de leidinggevenden te versterken in hun functie kan onderstaande training en/of workshop ingepland worden.

 

Training: gesprekstechnieken m.b.t. verzuimgesprekken

Het succes van een verzuimgesprek staat of valt met de wijze waarop men met de medewerker communiceert. Het is geen eenvoudige zaak om een moeilijk onderwerp als verzuimgedrag op een positieve en constructieve wijze te bespreken. Om het gesprek in een door u gewenste richting te sturen, kan men beroep doen op een aantal gesprekstechnieken. Deze technieken hebben een gunstig effect hebben op het verloop van het gesprek.

In de voormiddag gaat men dieper in op de verschillende soorten verzuimgesprekken nl. het preventieve gesprek, ziektemeldingsgesprek, verzuimgesprek, werkhervattingsgesprek, re-integratiegesprek…(conform de aanwezigheidsprocedure).

Gesprekstechnieken worden theoretisch kort toegelicht om in de namiddag door middel van rollenspel en gerichte feedback actief aan de slag te gaan.

Te verwachten resultaat:

Elke deelnemer gaat aan de slag met de aangereikte tools  tijdens een verzuimgesprek.

 

Workshop: Aanwezigheidsprocedure in de praktijk

De nieuwe procedure wordt omgezet in de praktijk.

Als start brengen de deelnemers zelf een casus in vanuit de praktijk (situatie schetsen, welke acties gedaan, wat loopt moeilijk, …).

Tips en adviezen worden gegeven m.b.t. elke casus die de deelnemer naar voor heeft gebracht.

Te verwachten resultaat: 

Elke deelnemer formuleert concrete actiepunten om preventief op te treden tegen absenteïsme en om te werken aan een actief aanwezigheidsbeleid.