Onthaal nieuwe medewerkers, zorg voor een goede onboarding

Deze opleiding komt in aanmerking voor functiecomplement

Onboarding betekent letterlijk aan boord gaan! Het beschrijft het proces waarin nieuwe medewerkers de organisatie leert kennen. Met een succesvolle onboarding faciliteer je de binding van je nieuwe medewerker met je organisatie. Met de krappe arbeidsmarkt en de war for talent is dit een cruciale factor om je nieuwe medewerkers aan je organisatie te verbinden. 

Een ideale inwerkperiode is onontbeerlijk in retentiebeleid. We zijn zeer zorgvuldig wanneer we nieuwe medewerkers aanwerven. De sollicitatieprocedure is tot in de puntjes uitgewerkt. Wanneer deze nieuwe medewerker echter met veel enthousiasme en verwachtingen met de job start, zetten we niet altijd genoeg in om hem adequaat te ondersteunen in zijn kennismaking met de organisatie(cultuur), de dienst/het team en zijn functie. Nieuwe medewerkers op een professionele manier onthalen en introduceren legt een belangrijke basis voor hun motivatie, tevredenheid en optimaal functioneren op lange termijn. 

Een eerste indruk vergeet je nooit, ook je nieuw werknemer niet. Sta dus zeker voldoende stil bij een goed onthaalbeleid.

 

Doel

Na deze vorming ben je in staat om te

  • Zorgen voor een warm welkom en een vlotte integratie. 
  • Zorgen dat alle betrokkenen (b.v. de nieuwe collega, de leidinggevende, de collega’s en eventueel peter/meter) op elkaar afgestemd zijn.

Je hebt de handvaten om een onthaalbeleid op maat van je eigen organisatie te ontwikkelen. 

 

Programma

Tijdens deze opleiding komen volgende onderwerpen aan bod.

  • Wettelijke regeling 
  • Kwaliteitsvol onthaal
  • Socialisatieproces
  • Onthaal op drie niveaus
  • Onthaalprocedure
  • Onthaalbrochure
  • Peter- en meterschap (kort)
  • Tips en tools voor het ontwikkelen van een onthaalbeleid 

De ervaring leert ons dat het nuttig is om een terugkomsessie te voorzien. Bovendien ontvangen we regelmatig de vraag van deelnemers om dit in te plannen. Daarom hebben we dit direct ingepland voor deze opleiding.

Online ‘terugkommoment’ van 1,5u op 31 mei 2024 van 11u tot 12u30

Tijdens deze sessie krijgen jullie de kans om ervaringen uit te wisselen, samen te reflecteren en good practices te delen. We zullen stilstaan bij wat goed gaat en wat uitdagend is. Er is ook ruimte voor de inbreng van jullie eigen casussen en voorbeelden, evenals de mogelijkheid om te reflecteren op jullie huidige situatie en aanpak.

De groep en de docent zullen jullie ondersteunen bij het vinden van antwoorden en het verbreden van jullie perspectief. 

Om reistijd te besparen, zal deze follow-up sessie online plaatsvinden. 
 

Lees hier de fijne reacties die we kregen over onze online-aanpak.

 

Doelgroep

Leidinggevenden, Hr verantwoordelijken en iedereen die betrokken is bij het onthaal van nieuwe medewerkers.​​

 

Praktisch

Ontvangst vanaf 08:45

Syllabus, Lunch, vormingsattest, koffie en dranken inbegrepen.

De online sessie gaat door op 31/5 van 11u tot 12u30.  Lees meer over onze spelregels voor de online sessie

Lees hier meer over het functiecomplement hoofdverpleegkundigen.

 

Wat deelnemers zeggen over deze vorming

'"Zeer vlotte spreker, je voelt dat hij al veel ervaring en kennis heeft. Speelt goed in op wat er wordt gezegd. Het is goed dat de PPT niet strikt gevolgd wordt."

"Zeer leerrijke vorming waarin ik heel wat tools heb meegekregen om zelf mee aan de slag te gaan"

 

Deelnemers aan deze vorming hadden ook interesse in

Onthaal nieuwe medewerkers, zorg voor een goede onboarding

09:00 - 17:00 7 mrt 2024
31 mei 2024
07
mrt
Functiecomplement

Muizendries 35, 9070 Destelbergen

245 ex. BTW
VOLZET