Wat betekent Train de Trainer?

In het kader van een jaarplanning of een jaaractieplan opteer je er als organisatie vaak voor om bepaalde thema’s, waarden of accenten extra in de spotlights te zetten. Allerlei acties worden ingepland, reminders ontwerpen, in house vormingen vastgelegd.

Tijdens onze vormingen willen we niet alleen de interesse wekken maar er ook voor zorgen dat de deelnemers er nadien vol enthousiasme mee aan de slag gaan. We spreken goed bedoelde intenties en voorzichtige engagementen uit.

Het gevaar bestaat namelijk dat de ‘goesting’ en bereidwilligheid om er in de organisatie mee aan de slag te gaan op de achtergornd verdwijnt door dagelijkse activiteiten en routines.

Het positieve effect en enthousiasme gaan verloren, vaak zelfs tot frustratie van de initiatiefnemers, maar wellicht ook van de medewerkers.

Anker vindt duurzaamheid en verankering van vormingen en trainingen uitermate belangrijk. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat die goed bedoelde (vormings)initiatieven een duurzaam effect hebben? Permanente opvolging is een mogelijk antwoord. Maar hoe zorg je ervoor dat thema’s, handelingen en omgangsvormen verankerd blijven in het gedrag van medewerkers, in teams en in de organisatie?

train de trainer

Heel wat teamcoaches, diensthoofden en referentiepersonen ondernemen verwoede pogingen om medewerkers en collega’s te inspireren, motiveren en enthousiasmeren. Alleen ontbreekt het hen vaak aan tools, hulpmiddelen, enz.

 

Via het concept ‘Train the trainer’ bieden we hierop een antwoord:

Het Train de Trainer concept betekent voor een organisatie dat de opgebouwde kennis en ervaring effectief wordt overgedragen op interne medewerkers. Heel vaak zijn er in de organisatie goede vakspecialisten. Alleen is het zo dat dit niet vanzelf gaat. Om je vakkennis en praktijkervaring over te dragen, heb je didactische kennis en vaardigheden nodig zoals:

  • Hoe draag je je kennis duidelijk en levendig over?
  • Hoe inspireer je medewerkers?
  • Wat motiveert collega’s?
  • Hoe ga je om met weerstand (teg)en veranderingen?
  • Hoe kan je verbindend communiceren?
  • Hoe leg je goede bedoelingen vast in werkbare doelstellingen of haalbare actieplannen?
  • Hoe maak je een onderscheid tussen regels/richtlijnen en afspraken?
  • Kennismaking tools : bvb. SOAR-analyse, Rasci-methodiek
  • Hoe maak je een persoonlijk actieplan op?

 

Tijdens een workshop(s) van 6 uur waarin we, vertrekkend vanuit de eigen praktijk en vanuit een aantal theoretische kaders, verkennen we samen hulpmiddelen en mogelijkheden om medewerkers op een duurzame manier ‘mee te krijgen’.